Otevření muzejní úzkorozchodné důlní dráhy ve Stříbře


(22.10.2009)

Město Stříbro má další atrakci. Ve čtvrtek 22. 10. zprovonil zdejší Hornický spolek úzkorozchodnou důlní dráhu. Koleje vychází z areálu Hornického skanzenu a táhnou se v délce 325 metrů podél řeky Mže, jinak oblíbeného místa pro vycházky stříbrských  a také zde plánované cyklotrasy. Stavba kolejí a rekonstrukce originální lokomotivy a vagonů trvaly dva roky a vše je práce členů spolku, kteří se tomu věnovali ve svém volnu. Finančně pak přispěly město Stříbro, Nadace ČEZu a Nadace Jakoubka ze Stříbra.

Jinak pro fandy - jedná se o dieselovou lokomotivu BDN 30 a dva vagónky Pulmann pro 24 nepříliš tělnatých osob (viz foto). Celá dráha je prozatím ve zkušebním provozu, pro veřejnost bude zřejmě otevřena až na jaře. Několik šťastlivců,  především děti, se mohlo svézt hned po slavnostním přestřižení pásky.

Přítomní hosté pěli na hornický spolek jen chválu. Starosta města Miroslav Nenutil vyzvedl přínos spolku pro rozvoj turismu ve města a jeho  zviditelnění i obnovu hornické tradice, která se s městem váže od středověku. Za spolek, který hraje prim mezi ostatními spolky ve městě označil horníky další host - poslanec Václav Votava.

A aby toho nebylo málo, vedle dráhy v ten samý moment otevřeli hornici i opravený a vyčistěný první úsek odpadního kanálu ze štoly Prokop, který vede souběžně s kolejemi a přispívá k malebnosti zdejší lokality. Po slavnostní akci v okolí hornického skanzenu se přítomní členové spolku a hosté odebrali na městský úřad, kde se odhrál křest knihy Zbyňka Navrátila Minerály stříbrských rudních žil (viz článek Křest knihy).

Hornický skanzen ve Stříbře 22.10.09Hornický skanzen ve Stříbře 22.10.09Hornický skanzen ve Stříbře 22.10.09Pohled na trať důlní dráhy ve Stříbře 22.10.09Pohled na rekonstruovaný odpadní kanál ze štoly Prokop ve Stříbře 22.10.09Slavnostní otevření muzejní úzkorozchodné důlní dráhy  ve Stříbře 22.10.09Slavnostní přípitek 22.10.09Před prvním vyjetím vlaku na trať 22.10.09Prvními cestujícími byly především děti 22.10.09Vlak vyjíždí na svoji 325 metrů dlouhou trať 22.10.09