Bitva o daně


(17.07.2014)

ČT 24 | 17.7.2014 | 22:00 | Pořad: Události, komentáře | Téma: Poslanci - Votava Václav



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Malajsijský civilní letoun s více než třemi stovkami lidí na palubě se zřítil na východě Ukrajiny. Podle poradce ukrajinského ministra vnitra byl sestřelen. To však zatím nebylo potvrzeno. Izrael, a to je aktuální zpráva, Izrael zahájil pozemní operaci na pásmo Gazy. Podle deníku Haarec ji nařídil izraelský premiér. A českou scénu mezitím zaměstnávaly dnes dvě jiné události. Poslanecká hádka o daňový zákon, který dnes prošel ve sněmovně prvním čtením, a pak také veto prezidenta Miloše Zemana. Ten odmítl jmenovat předsedu Krajského soudu v Ústí nad Labem. To všechno budou dnešní Události, komentáře, dnešní témata. Dobrý večer. A jak jsem říkal, poslanci dnes zahájili schvalování rozsáhlé změny daní. Na léky, knihy a kojeneckou výživu by nově měla platit nižší, desetiprocentní sazba DPH. Další zákony omezují paušály živnostníků. Vládní návrhy dnes úspěšně zamířily do dalších čtení. Opozice některé z nich ale výrazně kritizuje.

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor
--------------------
Vláda hlásí - plníme další slib. Rodiny s dětmi a důchodci jsou po dnešku opět blíž k úlevám na daních.

redaktorka
--------------------
Daňová sleva na děti.

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor
--------------------
Rodina Černých má Elu, Šimona a Prokopa. Sleva na dani by pro první dítě zůstala stejná, u druhého by se ale zvýšila měsíčně o 200 korun, u třetího a dalšího pak o 300 korun za měsíc. Rodiče to vítají.

Blanka KOLANDOVÁ, matka dvou dětí
--------------------
Můj manžel uplatňuje odpočty na děti, tak já pobírám teďkom jenom rodičovskej příspěvek.

redaktorka
--------------------
Daňová sleva pro důchodce.

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor
--------------------
Pracující důchodci o ní přišli po přijetí daňového balíčku bývalé Nečasovy vlády. Pokud změna projde i dalším schvalovacím kolem, budou si moct důchodci od příštího roku opět nárokovat slevu 24 840 korun ročně.

redaktorka
--------------------
Výdajové paušály OSVČ.

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor
--------------------
80 a 60 % paušál budou moct podnikatelé odečítat maximálně z ročního výdělku 2 miliony korun. Limit už platí u výdajových paušálů 30 a 40 %. Živnostníci nakonec budou moct dál využívat slevu na poplatníka. Její zrušení hrozilo a podnikatelé se bouřili.

Vojtěch VRBA, IT konzultant, ředitel, MŠ U Vrbiček /20. 5. 2014/
--------------------
Mně to přijde jako takovej úder do žaludku od státu, že prostě já pracuju sám, nemám dovolenou, nemám sociální jistoty.

Bohuslav SOBOTKA, předseda vlády /ČSSD/
--------------------
Já nepočítám s tím, že bychom teď v nejbližší době parametry paušálu měnili.

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor
--------------------
Opozice v názoru na změny není jednotná. Podle ODS je část z nich přijatelná.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/
--------------------
Některé ty návrhy jsou z našeho hlediska pozitivní, to nezastírám.

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor
--------------------
TOP 09 chtěla tyto změny v daních smést ze stolu.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu strany /TOP 09/
--------------------
Se bude jednat o zvýšení daní o 14 miliard v roce 15.

Andrej BABIŠ, ministr financí /ANO/
--------------------
Žádné daně se nebudou navyšovat.

redaktorka
--------------------
Třetí sazba DPH.

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor
--------------------
Další daňová změna má zlevnit léky, knihy a dětskou výživu pro kojence. Stát za ně chce nově na DPH vybírat 10 % místo současných 15.

Bohuslav SOBOTKA, předseda vlády /ČSSD/
--------------------
Je to poprvé po řadě let, kdy se DPH konečně také začíná snižovat a je to signál toho, že vláda už nechce vytahovat lidem peníze z kapes.

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor
--------------------
Pokud budou všechny tyto změny definitivně schváleny, budou znamenat i dopad do rozpočtu. A o rozpočtu se dnes jednalo i na úřadu vlády. TOP 09 přinesla nabídku, že pokud vláda bude ročně snižovat strukturální deficit o 0,5 %, je ochotna podpořit přijetí fiskálního paktu, tedy dluhové brzdy, pro kterou vláda potřebuje 120 hlasů. A nejen to.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu strany /TOP 09/
--------------------
V těch letech, kdy bude postupovat podle této trajektorie snižování deficitu, jsme připraveni podpořit vládě i návrhy zákonů o státním rozpočtu.

Bohuslav SOBOTKA, předseda vlády /ČSSD/
--------------------
Pokud se ukáže, že by ta konsolidace měla negativní dopady ať už na životní úroveň občanů nebo na růst české ekonomiky a na zaměstnanost, tak tudy cesta nepovede.

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor
--------------------
Premiér teď bude čekat na propočet od ministerstva financí. Vladimír Keblúšek, Česká televize.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
A to je téma pro mé první dva hosty. Tím prvním je Miroslav Kalousek, předseda poslaneckého klubu TOP 09, dobrý večer.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
--------------------
Dobrý večer, děkuji za pozvání.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
A proti němu sedí Václav Votava, předseda rozpočtového výboru, dobrý večer i vám.

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru sněmovny /ČSSD/
--------------------
Dobrý večer, také děkuji za pozvání. Dobrý večer.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Pane Votavo, nebo pánové, my budeme probírat ty jednotlivé body, jestli dovolíte, postupně, ale na úvod, dovolte mi, takovou obecnou poznámku. Pojďme si poslechnout, pane Votavo, vaše slova dnes z Poslanecké sněmovny.

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru PS /ČSSD/
--------------------
Současný daňový systém je nepřehledný, složitý, nespravedlivý a neefektivní. Systém přímo prolezlý různými typy daňových privilegií. Privilegií umožňujícím zájmovým skupinám či jednotlivcům být zdaněn méně než ostatní.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Pane předsedo, to byla poměrně tvrdá slova, já bych očekával, že po takových slovech bude následovat poměrně nebo představení poměrně drastického návrhu, jak kompletně změnit český daňový systém. Kde je tedy ta změna?

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru sněmovny /ČSSD/
--------------------
Tak já jsem také řekl, že nelze skokově měnit samozřejmě, radikálně měnit hned ten daňový systém a prvním tím krokem je právě ta novela zákona o dani z příjmu a novela, novela daně z přidané hodnoty. Takže budeme postupovat per partes, jak se říká, budeme postupovat postupně.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Pane předsedo Kalousku, změna zákona o novele nebo změna novely daně, to znamená zavedení desetiprocentní sazby, je tohle to zjednodušení českého daňového systému?

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
--------------------
Tak já myslím, že i ten, kdo se příliš nevěnuje daňové legislativě, tak i jemu musí být na první pohled jasné, že když se zavádí ještě jedna sazba, nebudou dvě, budou tři, no tak že to je komplikace. Je to administrativně složitější, navíc je to vždycky určitý prostor k daňovým únikům. Ale dlužno říct, že u této změny DPH si troufnu říct, že vládní strany se usvědčují z pokrytectví. Když jsme s těžkým srdcem v zájmu konsolidace veřejných rozpočtů sahali ke zvýšení sazeb DPH, tak to dramaticky kritizovaly všechny tři. Označovaly to za těžkou chybu, kterou napraví, tak bych očekával, teď když na to mají mandát z voleb, že tedy vrátí ty sazby zpátky, když tvrdily, že jsme udělali chybu. Oni místo toho dělají nepodstatnou kosmetickou změnu, navíc která komplikuje daňový systém, tak byla to chyba, nebo to nebyla chyba? Když to chyba ...

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Tak to je otázka ...

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
--------------------
Když to chyba byla, proč to nechtějí napravit? Myslím si, že v tom je obrovské pokrytectví.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Pojďme položit tuhle tu otázku panu Votavovi. Proč jste tedy nezměnili ty základní nebo tu základní a sníženou sazbu DPH?

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru sněmovny /ČSSD/
--------------------
Tak je třeba si uvědomit, že žijeme v nějaké ekonomické realitě, takže nelze najednou snižovat radikálně, radikálně třeba daň z přidané hodnoty.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
--------------------
No a proč byla taková chyba to zvýšení?

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru sněmovny /ČSSD/
--------------------
Nechte mě, prosím, domluvit.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
--------------------
Pardon.

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru sněmovny /ČSSD/
--------------------
Ta třetí sazba z daně z přidané hodnoty, ta druhá snížená, myslím si, že výrazným způsobem pomůže rodinám s dětmi, pomůže samozřejmě nízkopříjmovým občanům, pomůže všem občanům, je to první krok a vláda plní vlastně svoje programové prohlášení, plní koaliční, koaliční smlouvu. Jinak je třeba si říci upřímně, jak postupovala, postupovaly předchozí vlády, pravicové vlády, ve které byl pan poslanec Kalousek tehdy ministrem, u daně z přidané hodnoty. Vy jste jí zvyšovali od roku 2007 z 5 %, tu sníženou sazbu, až na dnešních 15 % a dokonce kdybychom dnešním opatřením v podstatě nezrušili tu část v /nesrozumitelné/, co se týká jednotné sazby daně z přidané hodnoty, tak dokonce by od 1. 1. 2016 platila jednotná daň 17,5 %. To znamená skokově ...

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Ano, to by bylo snížení a zvýšení zároveň, ano.

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru sněmovny /ČSSD/
--------------------
Skokově snížená sazba z 5 % na 17,5 % a diváci by si měli samozřejmě uvědomit to ...

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Dobrá, ale zároveň, pane předsedo, pane předsedo, pane předsedo, ale zároveň také snížení té základní sazby na 17 %. Ale ta otázka, která zněla, proč jste tehdy před volbami tvrdili, že snížíte ty sazby, když jste to dnes neudělali?

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru sněmovny /ČSSD/
--------------------
Já jsem vám říkal, že nemůžeme samozřejmě najednou jít dolů se sazbami daně z přidané hodnoty, protože ...

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Takže tehdy to bylo předvolební, taková předvolební rétorika?

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru sněmovny /ČSSD/
--------------------
Tato vláda samozřejmě se snaží, snaží udržet deficit pod 3 % hrubého domácího produktu, chceme snižovat, byť to jde samozřejmě pomalu, zadlužení státu a jak jsem řekl, že je třeba vidět realitu. Realitu, jaký to bude mít dopad do státního rozpočtu. A ten je zřejmý.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Rozumím. Já dám prostor panu Kalouskovi.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
--------------------
Já myslím, že reálně tedy vláda teď sama říká, když to nechce vrátit zpátky, že to zase až taková chyba nebyla, byť to velmi kritizovala. Problém je, že my jsme ty prostředky používali skutečně ke snižování deficitu. Z 5 % strukturálního deficitu jsme se dostali až pod 0,5 %. Vláda bohužel tyhle prostředky, které dál bude od občanů vybírat, protože ty daně snížit nechce, jak slibovala, tak nepoužívá ke snižování deficitu, ale k většímu utrácení, a to je ten problém.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Pojďme ještě k jedné věci, kterou vy jste dnes, když se z té minulosti přesuneme do současnosti, do dneška, kterou vy jste, pane předsedo, zmínil ve sněmovně. Vy jste doslova řekl, že to, co dnes vláda představila, bude ve výsledku znamenat, že fyzickým osobám nebo že fyzické osoby zaplatí větší daně. Jak jste to myslel?

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
--------------------
Ano. Oproti platnému právnímu stavu. Dnes je platný zákon, dnes jsou platné zákony související s jednotným inkasním místem. Ten má vstoupit v účinnost podle dosud platných zákonů k 1. 1. 15. To, co předkládá teď koalice, znamená odsunutí této účinnosti, zrušení některých zákonů, nebude platit zákony, pravděpodobně to prohlasují, je to legitimní, mají na to právo, ty zákony nebudou platit k 1. 1. 15, a proto, což jsou údaje ministerstva financí, budou platit občané zhruba o 14 miliard korun na dani z příjmu fyzických osob více, než kdyby ty zákony s jednotným inkasním místem platily. To znamená, oproti platnému právnímu stavu zvyšuje koalice zdanění o 14 miliard.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Rozumím, ano, to jste říkal, rozumím, ano. Já dám prostor panu Votavovi, aby to okomentoval. Je to skutečně tak?

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru sněmovny /ČSSD/
--------------------
Ano, tak to je rétorika pana poslance Kalouska, kterou slyším neustále.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Slyšeli jsme jí, ano.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
--------------------
Ten konvergenční program ministerstva ...

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Promiňte, pane předsedo.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
--------------------
Pardon.

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru sněmovny /ČSSD/
--------------------
On vždycky čaruje s určitými čísly, 14 miliard, 10 miliard, 20 miliard. Jedno je třeba, třeba si jasně říci, že on do toho zákona o jednotném inkasním místě, a my nezpochybňujeme jednotné inkasní místo, já myslím, že to je dobrá věc, dobrá věc, která pomůže, pomůže podnikatelům soustředit na jedno místo výběr sociálního, zdravotního pojištění, daně, sjednotit to.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Ano, rozumíme.

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru sněmovny /ČSSD/
--------------------
To je určitě dobrá věc, ale on tam nakladl, já tomu říkám Kalouskovy nášlapné miny, řekl jsem to dneska i ve sněmovně. Spoustu úprav daňových a sociálních zákonů, které jednak, jednak rozevíraly ty nůžky mezi zaměstnanci a osobami, osobami ...

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Samostatně výdělečně činnými.

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru sněmovny /ČSSD/
--------------------
Samostatně výdělečnými, ano, to nechceme, protože už to je dneska velký problém. A jednak samozřejmě to znamenalo poměrně velký zásah do státního rozpočtu, 20 miliard, to já myslím, že, přikyvuje pan poslanec, že to asi, asi pravda, asi pravda je. Je to otázka snížení u OSVČ sociálního pojištění dramaticky, dramaticky z 26,5 % na 6,5, byť tedy při dvojnásobku toho základu, nicméně další ...

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Tak já se omlouvám, abychom nezabíhali do úplných detailů, takže ... ano?

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru sněmovny /ČSSD/
--------------------
Ne, jenom, jenom chci říci, že proč jsme v podstatě tyhle věci zrušili, protože jednak vedly k těm, bych řekl, k tomu dalšímu zatížení zaměstnanců.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Ano.

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru sněmovny /ČSSD/
--------------------
A jednak tedy samozřejmě k zatížení státního rozpočtu.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Tak dáme prostor ještě Miroslavu Kalouskovi.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
--------------------
Jenom velmi stručně. Ta čísla říká pan předseda v podstatě dobře, je to 14 miliard na dani z příjmů fyzických osob, zhruba 6 miliard na sociálním pojištění, o které budou lidé platit víc, než kdyby ty zákony vstoupily v účinnost. Na tom se shodnem. Jenom nechápu, proč pan ministr financí říká, že to není pravda, protože to jsou jeho vlastní čísla, on je prezentuje ve svých vlastních materiálech.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, to jsme si, myslím, vyjasnili. Teďkom pojďme k dalšímu, nyní k dalšímu tématu, které mě zajímá, a to je, vy jste to zmínil, OSVČ, je to zrušení paušálu, respektive zavedení té hranice, dvoumilionové hranice u OSVČ při šedesáti, osmdesátiprocentním paušálu, respektive osmdesátiprocentnímu odpočtu. Mě by zajímalo, proč to zavádíte a proč ta dvoumilionová hranice? Není to příliš vysoké?

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru sněmovny /ČSSD/
--------------------
Tak je třeba si říci, proč vůbec byly daňové paušály zavedeny. Byly zavedeny proto, aby se ulehčilo podnikatelům, živnostníkům, té administrativě, aby nemuseli v podstatě dělat, když to řeknu zjednodušeně, dělat účetnictví a mohli prostě snižovat daňový základ prostřednictvím toho výdajového paušálu. Jenže samozřejmě časem se z toho stala taková neodůvodněná optimalizace daní a vemte si jenom, jak se vyvíjelo inkaso od roku 2007 do roku 2013 u této daně. Z 18 miliard na 3 miliardy, takže i to samozřejmě má ...

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Pane Votavo, já se omlouvám, jenom takový detail, vy jste v roce 2005 už  byl v Poslanecké sněmovně, v listopadu tehdejší sociální demokracie drtivým hlasováním podpořila tu radikální změnu, proč dnes mluvíte o tom, že v zásadě za to může minulá vláda, minulé koalice, když vy jste byli na začátku zvyšování těch paušálů?

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru sněmovny /ČSSD/
--------------------
Tak samozřejmě ty paušály byly určeny především pro živnostníky a pro drobné podnikatele.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
To jsou dodneška, vy jste byli ti, kteří ale zvyšovali.

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru sněmovny /ČSSD/
--------------------
Takže já nevím, proč bychom neměli, neměli jim v tom pomoci a ten paušál i třeba upravit směrem nahoru. Ale pokrytecké je od pana Kalouska, pana poslance Kalouska, a dneska jsem to řekl i ve sněmovně, když on na jedné straně kritizuje nás, že chceme zastropovat, a na druhé straně on sám, a já jsem to dneska citoval na sněmovně, chtěl snížit procenta u těch jednotlivých výdajových paušálů.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Pane předsedo Kalousku, pardon, ano.

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru sněmovny /ČSSD/
--------------------
Takže to si myslím, že je dost jako pokrytecké.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Ty téměř 2 miliardy, ano, ty téměř 2 miliardy na tom výběru, to je poměrně málo proti tomu, co se vybíralo například ještě v roce 2009.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
--------------------
Ano, já jsem na to několikrát upozorňoval, že pokud se od daně ze závislé činnosti, tedy od zaměstnanců, vybere více než 80 miliard a od živnostníků zhruba 2 miliardy, že je tady jistá disproporce. A má pan předseda pravdu, že jsem skutečně uvažoval o úpravě paušálů, ale to se musí dělat v kontextu všech opatření. Před chvílí tady byla řeč, že v zákoně o jednotném inkasním místě jsem navrhoval výraznou úlevu živnostníkům v oblasti sociálního pojištění. V kombinaci s úlevou u sociálního pojištění je možné hovořit o opatření v daňové oblasti, která by bránila tak silné optimalizaci jako v případě paušálu, nicméně pokud současná vládní koalice omezuje paušály, odkládá jednotné inkasní místo, odkládá nebo spíš ruší tu úlevu v sociálním pojištění a ještě k tomu straší registračními pokladnami, tak to všechno dohromady může tvořit smrtící koktejl, takže vždycky se musíme bavit o celém souboru toho opatření.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Pardon, pane předsedo, ano, navážu na to, říkáte smrtící koktejl, ale v tomto případě ta hranice 2 milionů, opravte mě, to je asi 160 tisíc měsíčně, pokud živnostník má 160 tisíc měsíčně, není poměrně i logické, že by ten člověk prostě dělal si účetnictví?

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
--------------------
To, na čem se, to, na čem se dohodli definitivně, ty 2 miliony korun není samozřejmě nějak fatální, jo. Nechci tady, nechci tady říkat, že to je nějaký prostě fatální zásah do života živnostníka. Hovořím o souboru všech těch opatření, že to nejsou, ne že to nejsou jenom paušály, ale že to je i zrušení jednotného inkasního místa. Ono totiž i to jednotné inkasní místo by znamenalo velkou úlevu odvádět ty odvody na jedno místo a ne na tři místa, mít jednu kontrolu a ne tři kontroly, to bohužel také odkládáte, pane předsedo. To znamená je tady celá řada velmi nekomfortních opatření proti živnostníkům a ten soubor já nepokládám za férový.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Já se omlouvám, to se opakujete, rozumím. Ano, dáme prostor panu Votavovi ještě.

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru sněmovny /ČSSD/
--------------------
Nikdo neřekl, že nechceme jednotné inkasní místo, ale nechceme tam právě ty změny, které jste provedl, a proto smyslem té předložené novely je odstranění těch, těch věcí, jednak které mají dopady, znovu opakuji, dopady do státního rozpočtu a jednak které vlastně daňové břemeno přesouvají zase na zaměstnance. Takže to prostě ...

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
--------------------
Chcete, aby dál platili to velké sociální pojištění, i když žádnou sociální ochranu nemají. No tak to je přesně to, co pokládám za nefér.

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru sněmovny /ČSSD/
--------------------
Já vám řeknu příklad tedy, jo, když už se tedy bavíme samozřejmě poměr zaměstnanci a OSVČ. A já samozřejmě nemám nic proti živnostníkům, chraň Bůh, a nemáme, to není namířeno proti živnostníkům. Jestliže se, jestliže se na dani z příjmů vybírá od zaměstnanců 120 miliard, jestli se nepletu, tak od OSVČ jsou to 3 miliardy. Jestliže se vybírá na sociálním pojištění přes 335 miliard od zaměstnanců, tak je to necelých 30 miliard od OSVČ. A to je také ten důvod, abychom trošku to dali do určitého souladu.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
--------------------
Dobře, porovnáme-li, porovnáme-li sociální ochranu živnostníků a sociální ochranu zaměstnance, podle zákoníku práce je neporovnatelná, proto by bylo fér, kdyby od toho příštího roku mohli platit na sociálním pojištění o těch 6 miliard méně, což je v tom dodnes platném zákoně, který vy chcete zrušit. Vy je prostě chcete zkasírovat příští rok o 6 miliard víc, já to za fér nepokládám.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
--------------------
Tak, pánové, vidím, že na tom se neshodnete. Díky za vaší návštěvu, za vaše informace. Mějte se hezky, na shledanou.

Václav VOTAVA, předseda rozpočtového výboru sněmovny /ČSSD/
--------------------
Na shledanou.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/
--------------------
Na shledanou.